Forskningsrapport - Alla deltar på olika sätt

Under 2023/2024 har aktionsforskning inom projektet Rösträtt - sång på förskolan pågått genom Umeå universitet. Forskningsrapporten, som genomförts av Linn Hentschel, lektor vid Inst. för estetiska ämnen vid Umeå universitet, handlar om demokratiska och genusmedvetna metoder gällande sång för små barn. Forskningsrapporten har möjliggjorts med stöd från Kulturrådet.

 

Rapporten undersöker hur vuxna ser på och hanterar demokrati, genusmedvetenhet och delaktighet i sångstunder på förskolan, inom ramen för det nationella projektet Rösträtt – sång på förskolan. Studien är uppdelad i två delar:

  • Del 1: Fokuserar på hur medvetna vuxna är om dessa frågor och hur sångstunderna kan förbättras med hänsyn till demokrati, genusmedvetenhet och delaktighet.
  • Del 2: Undersöker vilka förutsättningar och metoder som sångcoacher och producenter anser vara viktiga för att främja dessa värden i sångstunderna.

Sångcoacher och producenter från projektet deltog i forskningen genom gruppsamtal, intervjuer samt frågeformulär. Resultaten visar att Rösträtt – sång på förskolan präglas av en syn på sång som en rättighet och en kunskap som alla har. Det finns en strävan efter jämlika förutsättningar och en medvetenhet om att alla deltar på olika sätt. Dock framkom det att förutsättningarna för att delta i projektet ibland är ojämlika, vilket kan begränsa möjligheterna till delaktighet i sångstunderna.